Met de scooter naar de Sri Gethuk watervallen

23 juli 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Na een kort nachtje zaten we vroeg aan het ontbijt in het hotel. Vandaag stond de Sri Gathuk waterval op de planning. Deze waterval ligt ten Zuidwesten van Yogyakarta en is best ver reizen. De dame bij het hotel raadde aan om dit met een scooter te doen aangezien er veel kleine dorpjes en weggetjes waren. Floris enthousiast en Kim met enige zorgelijke tegenzin hebben we een scootertje gehuurd. Dit noemen ze hier een scooter maar een scooter die 100km/u gaat, noem ik meer een motor. We wilde ons rijbewijs laten zien, echte hoefde dit niet en konden we de scooter zo meenemen. Dit baarde mij nog meer zorgen aangezien de mensen hier dus gewoon zonder rijbewijs rijden... Maar goed, Floris had een proefrondje gereden en we waren klaar om te gaan.

Google Maps leidde ons door de stad heen naar de bergen. Dit ging eventjes goed, hiermee bedoel ik de eerste paar heuveltjes. Deze werden op een gegeven moment zo stijl en zo hoog dat ons scootertje het iets minder goed trok. Halverwege stonden we stil. Floris is vrolijk, op z’n elfendertigste, door getuft en Kim heeft een pokke-eind opgelopen. Toen de weg iets rechter werd, zijn we weer normaal doorgereden. Halverwege de berg moesten we nog even tanken. De pompbediende gooide de verkeerde brandstof erin. In ons beste Indonesisch vroegen, no rusak? (Niet kapot?), of dit niet slecht was voor de scooter. Dit bleek allemaal wel mee te vallen en met een volle tank, konden we de bergen weer aan!

Aangekomen bij het natuurgebied kochten we een ticket om met het bootje naar de waterval gebracht te worden. Dit was het meest nette/luxe primitieve bootje wat je je maar kunt voorstellen. Het bootje bestond uit plastic tonnen aan de zijkant, waar het bootje ook op dreef. Er zat een vloer op met een stevige railing en zelfs wat zitjes. Het stuur bestond uit een losse stang met een platte onderkant die ergens tussen werd gefrommeld. Het was heel simpel maar werkte prima. Eenmaal bij de waterval bleken we de enige te zijn. We hebben hier prachtige foto’s gemaakt en heeft Floris het spits afgebeten om als eerste naar de waterval te klimmen.

De stenen waren erg glad en het water was lekker van temperatuur. Het water viel met veel gekletter naar beneden. Eigenlijk voelde het alsof je in een hele harde regenbui stond. We hebben nog even wat in de waterval gestaan en zijn toen in het zonnetje gaan zitten. Dit was net goed want het leek wel alsof er net een buslading aan mensen was gearriveerd. Binnen een mum van tijd stond de hele waterval vol met mensen. We knepen in onze handjes dat we zo lekker op tijd waren geweest.

Eenmaal opgedroogd zijn we terug gegaan naar de scooter en zijn we via het mooie landschap teruggereden naar het hotel. Hier hebben we nog even lekker in het (koude!!) zwembad gelegen.

‘s Avonds zijn we gezellig uiteten geweest. De avond hebben we afgesloten door de tassen in te pakken en een beetje op tijd te gaan slapen. De wekker zou per slot van rekening gaan om 05:00 om de trein richting Malang te pakken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eric:
    24 juli 2018
    Ha Kim en Floris ,

Zo te lezen weer zat mee gemaakt , jullie kunnen niet zeggen dat je niets van Java gezien hebt ...
    Het vervoer , tja dat is even wennen ( zo lang het rolt , gaat het de weg op ) .
    Succes met de rit naar Malang , daar is volgens mij nog een leuk natuur reservaat in de buurt . Google maar ff anders .
    Benieuwd naar het volgende verhaal 👍🏻
    Groeten Eric
  2. Opa Oma:
    25 juli 2018
    Dag Kim en Floris. Telkens weer genieten we van jullie belevenissen, en foto's, We dachten er over na om zelf ook eens zo'n reis te maken, maar zien er nu van af. We hebben van jullie al indrukken van dat mooie land genoeg. Groeten van Opa en Oma.
    p.s. blijf schrijven!