Tussen de theeplantages door naar Bandung

18 juli 2018 - Bandung, Indonesië

We hebben gisteren afgesproken met de tourist information centre om ons weg te laten brengen van Bogor naar Bandung samen met Quinty en Kaj. We hadden afgesproken om te vertrekken 8 uur in de ochtend. Een beetje sceptisch of de man wel op tijd (of überhaupt) zou komen, stonden we om kwart over 7 beneden bij het hotel voor het ontbijt. Dit was trouwens niet meer dan uitgedroogde nasi en mislukte boterhammen met hagelslag. We stonden vol verbazing te kijken toen onze chauffeur, Wawan, er al stond. Hij wachtte geduldig op ons.

Toen we Quinty en Kaj hadden opgehaald, begon ons avontuur naar Bandung. Het was een lange rit, ruim vijf uur, maar we zaten comfortabel en hadden airco. Wawan stopte ook overal waar we wilden.

Onderweg kwamen we langs een theeplantage in de bergen. Hier stopten we om mooie foto’s te maken. Onze chauffeur legde uit dat van de scheuten theeblaadjes witte thee word gemaakt en van de wat grotere, zwarte thee. Daarna liep hij naar een boom en begon er schors vanaf te schrapen. Hij gaf ons een stukje om te ruiken. Dit bleek een kaneelboom te zijn en rook intens lekker. Op de plantage waren vrouwtjes thee aan het plukken.

Na een foto op 60, hebben we onze reis hervat. De volgende stop was bij de Oude Brug in Rajamandala. Hier hadden we prachtig uitzicht over de rivier en konden we vissers aan het werk zien.

Een paar kilometer verderop zat een mevrouw met een kraampje met verse kokosnoten. Hier hebben we het sap van een kokosnoot gedronken en het verse vruchtvlees geproefd. Dit smaakte een stuk anders (en lekkerder) dan de kokosnoot die wij kennen.

Hierna zijn we onze weg vervolgd. Onderweg heeft Wawan ons wat Indonesische woordjes geleerd zoals terima kasih - dankjewel, selamat pagi - goedemorgen en de leukste hati hati- pas op. Hij leerde ons ook dat er veel dezelfde woorden zijn in het Indonesisch als in het Nederlands zoals discussie, stoel en potlood.

Na vijf uur kwamen we aan in Bandung, een drukke stad met ongeveer vijf miljoen inwoners. Aangekomen bij ons hotel, bedankte we Wawan en gingen ons inchecken. Dit bleek een hele verademing vergeleken met de hotels van afgelopen week. We waren helemaal in de gloria omdat er gewoon toiletpapier was en er geen vlekken op de lakens zaten.

Ondertussen waren we bijna door onze schone onderbroeken en t-shirts heen en moesten we dit maar eens laten wassen. Het hotel bleek echt idioot duur, zeker €35,- voor al ons wasgoed. We besloten om op zoek te gaan naar een wasserette. Deze hebben we uiteindelijk gevonden maar het personeel sprak vrij weinig Engels. Met handen en voeten hebben we afgesproken dat we de volgende dag onze was kwamen ophalen. In plaats van 35€ betaalde we hier 50500 rp, dat is €3,05, voor onze was. We hoopte nu van harte dat onze kleding niet verkocht werd of zes maten kleiner terug kwam.

Die dag hebben we nog even door Bandung geslenterd en iets gegeten en zijn daarna lekker terug naar het hotel gegaan.

Xxx

1. Christine:
    19 juli 2018
    Haha....ik hoop dat je wel iets van kleding hebt achter gehouden. Een maatje kleiner is niet zo erg na al dat lopen en rijst eten.
    Mooi verhaal….!!
    XX
  2. Anja:
    19 juli 2018
    Mooie foto’s kim. Volgens hebben jullie een leuke dag gehad. Veel gezien en gedaan. 😎😘
  3. Mieke:
    19 juli 2018
    Leuke belevenis weer en het ziet er inderdaad prachtig uit daar 👋
  4. Inge Rook:
    20 juli 2018