Snorkelen met grote mantaroggen

7 augustus 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

Uitslapen zat er niet in vandaag. Om acht uur werden we verwacht bij het ticketloket van de snorkeltour. We werden door de verkoper naar het strand gebracht. Er werd uitleg gegeven over hoe we met de mantas om moesten gaan en wat we absoluut wel en niet mochten doen. De boot zou vier stops maken waar we zouden gaan snorkelen. De eerste was de secret manta bay bij Nusa Penida.

Onderweg naar de manta baai trotseerde we hoge golven en schommelde we veel. Het was nog vroeg maar Floris heeft de hele boot, voornamelijk Nederlanders,  wakker gemaakt door te roepen ‘HAAI HAAI’. Iedereen keek verschrikt in de richting die Floris wees. Na een paar keer goed te hebben gekeken bleken dit dolfijntjes te zijn.

Aangekomen bij de manta baai waren er weinig boten. De bootjes die er lagen maakte een slecht uitziend gebaar dat er geen mantas zaten. Door de hoge golven en het slechte zicht was er weinig plankton. Dit is wat de mantas eten dus waar geen voedsel is, waar geen mantas zijn. De kapitein, die trouwens Captain Coconut heette, was gebeld door zijn vriend op een andere boot. Er was een ander plekje waar de mantas wel zagen. Voordat we daarheen gingen, hebben we nog even stil gelegen. Een hele groep dolfijntjes kwamen langs de boot zwemmen. Dit was echt een heel leuk gezicht.

Aangekomen op de manta-plek zagen we een grote zwarte vlek in het water, eindelijk een manta! We deden onze flippers aan en snorkel op en sprongen in het water. De beesten waren gigantisch! Ze hadden zeker een spanwijdte van 1,5 tot 2 meter. Ze zweefde een beetje rond door het water op zoek naar plankton. Soms leek het net alsof ze recht op je af zwommen maar ontweken je dan net. Het was een heel apart, bijzonder en magisch gezicht om tussen deze enorme beesten te zwemmen.

Iedereen klom terug de boot op en we gingen verder naar het volgende snorkelpunt. Op dit punt was wat gekleurd koraal te zien en mooie, gekleurde vissen. Hier hebben we een tijdje rondgedobberd en zijn verder gegaan naar het volgende punt, het Boeddha beeld. Op de bodem van de zee stond een enorm Boeddha beeld met eromheen wat kleine torentjes. Het was er ontzettend druk en de stroming was bizar sterk. We hebben vluchtig even gekeken en Floris heeft het hoofd van Boeddha nog even aangeraakt voor geluk en zijn vervolgens terug gezwommen.

Het laatste punt waar we stopte was de mangrove. We sprongen het water in en zagen prachtig gekleurd koraal. Dit was niet zo’n beetje maar je zag geen stukje bodem meer, alles was bezaaid met verschillende kleuren koraal. Er zwommen hele scholen met gekleurde visjes en we keken onze ogen uit. We zagen zelfs een lange hele dunne vis van wel 50 cm lang.

Na een korte terugtocht kwamen we aan bij het opstappunt. We bedankte Captain Coconut en gingen richting het hotel. Na het zoute water uit onze haren te hebben gespoeld, zijn we op de scooter gesprongen. We hebben lekker geluncht met mooi uitzicht over de zee.

Met een volle buik zijn we teruggekeerd naar het hotel om even lekker bij te komen. We hebben hier de rest van de reis uitgestippeld. Rond etenstijd zijn we op de scooter gesprongen en gereden naar een vrij deftig tentje waar je ‘prachtig uitzicht had op de zonsondergang’. Dit bleek totaal niet waar aangezien het tentje gericht was op het noorden. Afijn, we hadden leuk uitzicht over de zee en het eten was lekker.

De avond hebben we afgesloten door een lekker koud biertje in een lokale toko te drinken en zijn daarna naar de bungalow gegaan om te slapen.